Wednesday, October 8, 2008

Pembaharuan Dalam Penemuan Minda






Pernahkah anda tertanya-tanya apa yang berlaku dalam minda orang-orang yang tiba-tiba bertukar dari seorang yang biasa kepada seorang yang begitu berjaya?


Saya telah menjumpai satu jawapan yang mudah iaitu:-

KITA MEMPUNYAI 12 BILLION SEL-SEL OTAK
Pakar psikologi telah melakar gambaran sel-sel ini sebagai satu bentuk yang menyamai seperti buah pear dan ianya tersusun di dalam kumpulan-kumpulan seperti segugusan buah anggur. Sebelum kita dilahirkan, tidak ada satu sel pun 'jaga' ataupun berkembang. Semua tidur seperti putik putik bunga yang belum berkembang.

Tetapi sebaik saja kita dilahirkan, beberapa sel yang tertentu sahaja yang 'jaga', Sel-sel ini tidak 'terjaga' pada masa yang sama atau dalam kelajuan yang sama. Sel-sel yang mengawal pernafasan, menangis, makan dan sebagainya akan 'terjaga' terlebih dahulu. Selepas itu sel-sel yang mengawal berjalan, membezakan dan sebagainya turut 'terjaga'. Dan diikuti oleh sel-sel yang lain, sesetengahnya bila kita berumur 5 tahun, sel-sel selebihnya pula pada masa kita berumur 10,20,30,40 dan mungkin lebih dari itu. Pakar-pakar psikologi mengatakan, "Bandingkan apa akan jadi pada kita, jika kita hanya separuh jaga." Kita hanya menngunakan sebahagian kecil dari minda kita. Sebaliknya terdapat sesuatu dalam diri kita iaitu satu 'kuasa' yang mana tidak pernah kita ketahui dan tidak pernah menggunakannya.

KITA MESTI MENGEJUTKAN KEUPAYAAN/BAKAT TERTINGGI DI SEL-SEL OTAK KITA

Kebanyakan dari sel-sel otak yang menguasai 'bakat tertinggi' dalam diri kita, tidak akan jaga dengan sendiri tetapi ia akan 'tidur' dan akan mati bersama-sama kita, sekiranya pengalaman emosi tidak tidak mengejutkan mereka dan mengembangkannya. Kadangkala pengalaman emosi ini akan tersentuh apabila kita membaca atau mendengar cerita-cerita kejayaan mereka yang terkemuka dan berjaya dimana ia akan membuatkan kita sedar mengenai sesuatu iaitu 'usaha'. Kadangkala ia juga boleh memberikan tindakbalas yang lama, contohnya apabila kita membaca buku, mendengar syarahan, melayari web, ketakutan atau atau mungkin pengalaman emosi yang lain yang akan bertindak seakan-akan satu jam loceng. Menyedarkan kita dan menggerakkan kita.

Tetapi yang paling berharga yang dapat menjenguk ke dalam kehidupan seseorang ialah apabila kejutan itu datang dari sesuatu seperti puisi, kata-kata hikmat, suatu pengalaman, seseorang yang kita kagumi, sesuatu kejadian yang menemukan seseorang itu kepada kuasa dalaman yang tidak pernah di ketahuinya. Benjamin Franklin mula menjadi orang terkemuka apabila ia mula menghayati kata-kata hikmat (proverb), "Dia yang membuat anda marah, menguasai anda" (He who angers you, conquers you), mengubah keseluruhan kehidupannya. Setiap orang hanyalah satu raksasa besar yang hidup sehinggalah sesuatu mengejutkan kuasa dalamannya.. iaitu sel-sel yang tidak aktif, tidak 'jaga' semenjak kelahirannya.
PENEMUAN YANG MENYEDIHKAN DALAM HIDUP

Salah satu penemuan yang paling menyedihkan dalam hidup ialah apabila ‘terjaga’ lewat dalam hidup kita dan menyedari bahawa kita hanya menggunakan sebahagian kecil dari bakat yang ada. Lebih menyedihkan apabila didapati kita mempunyai bakat yang lebih besar dari yang kita sangkakan. Pada waktu itulah kita sedar yang kita telah membiarkan begitu sahaja peluang untuk membajai ‘akar’ kejayaan yang memang telah sediada, satu perkara yang sepuluh kali lebih bermakna dari sekadar belajar sahaja. Kita masih lagi belum belajar di peringkat awal kehidupan kita mengenai cara-cara mencapai kejayaan seperti yang telah dilakukan oleh mereka yang terkemuka.

Elbert Habbard berkata, “Belajar dari mereka yang terkemuka dan cemerlang adalah seperti menuju kejayaan dengan menumpang bahu raksasa yang besar”

Dr. Conwell (Perintis University Temple US) .. Satu hari ketika beliau sedang menyediakan syarahan, dia menemui 2 faktor yang ‘mengejutkan’ lebih dari 12 billion sel-sel otak beliau. Salah satu darinya adalah MENETAPKAN MATLAMAT dan yang satu lagi adalah KEINGINAN. Beliau memanggil faktor ini sebagai ‘Pertumbuhan Minda’ kerana ia mengembangkan kuasa minda dengan mengejutkan lebih dari 12 billion sel-sel otak kita.

Lantaran itu, beliau teru menggunakannya untuk menyediakan syarahannya. Dan beliau menamakan “ACRES OF DIAMOND”. Syarahan ini menjadi syarahannya yang paling terkenal yang pernah dilakukan olehnya. Beliau menyampaikannya sebanyak 6000 kali. Dengan pendapatan dan keuntungan dari syarahan-syarahan itulah beliau menubuhkan Universit Temple.
Syarahan itu menceritakan mengenai seorang petani yang berjaya, Ali Hafed yang telah mendengar cerita bagaimana seseorang telah menjadi kaya-raya dengan penemuan berlian. Dia menjual ladangnya dan memulakan perjalanannya untuk mencari berlian. Malangnya dia tidak menemui sebarang berlian dan beliau mati dalam kemiskinan.
Orang membeli ladangnya telah menemui ‘berekar-ekar berlian’ di belakang rumah tersebut. Ladang tersebut menjadi lombong berlian Golconda yang terbesar di dunia.

Saya tidak menceritakan kepada anda bahawa terdapat berlian di belakang rumah anda, tetapi mengenai berlian yang lain – berekar-ekar berlian – 12 billion sel-sel otak anda
Satu lagi syarahan dari Dr. Conwell, Ianya menakjubkan, “Untuk menang,.. MULAKAN. Semua kemenangan bermula dengan satu permulaan. Jadi apabila anda memulakan sesuatu, hamper separuh dari apa yang anda ingin lakukan telahpun siap. Permulaan – mengambil langkah pertama, menggerakkan momentum, tenaga emosi, keinginan dalaman adalah merupakan motivasi anda untuk melakukan langkah-langkah seterusnya. Memulakan sesuatu – terdapat genius, kuasa dan sesuatu yang ajaib di dalamnya. Mulakan langkah pertama dan minda akan berkembang dan mula ‘panas’.

No comments: